16 Jun 2010

"MASJID LENGANG" PEMBANGUNAN YANG DI RANCANG

"Jangan sampai masjid di Malaysia jadi seperti Gereja" kata sahabat saya dalam facebooknya ustaz Ahmad Jailani yang menyambung pelajaran di England. Hampir dua tahun saya terputus hubungan dengan beliau. Pertemuan yang di atur oleh Allah telah mempertemukan saya dengan beliau melalui facebook. Entah bagaimana pada suatu hari saya terjumpa bisnes kad yang di beri beliau sewaktu beliau berceramah di surau kami lebih kurang 2 tahun lepas. Tanpa berlengah saya menghubungi pejabat beliau dan saya di beritahu yang beliau telah menyambung pengajian ke negara Mat Saleh.

Bukanlah kerana beliau menyambung pengajian yang menjadi topik tulisan saya kali ini tetapi pembangunan yang dirancang oleh pihak tertentu untuk menghilangkan kuasa umat Melayu Islam. Cara pembangunan begini telah saya hidu tiga tahun lalu namun hanya diperhatikan begitu saja kerana tiada ruangan yang membolehkan saya menterjemahkan apa yang saya amati.

Samada sedar atau buat-buat tak sedar para pemimpin melayu yang beragama Islam amat perlu mengamati akan perancangan pembangunan yang diatur di sesuatu kawasan. Adakah kerajaan hanya membenarkan atau hanya bertindak meluluskan setiap pembangunan yang di pohon oleh syarikat perumahan. Saya amat kagum melihat pembangunan yang bagaikan kilat di setiap kawasan di negara kita. Adakah syarikat ini dimiliki oleh syarikat Malaysia sendiri atau hanya proxi syarikat luar.

Samada sedar atau tidak setiap pembangunan yang dibuat di sesuatu kawasan ada motifnya. Kalau di Singapura dan Israel setiap pembangunan dirancang oleh pihak kerajaan tetapi di Malaysia pula pembangunan kebanyakannya dijalankan oleh pihak swasta. Kerajaan Israel dan Singapura merancang sendiri pembangunan yang dibuat memandangkan tanah di negara mereka amat terhad. Kalau di israel tanahnya adalah tanah rakyat Palestin tetapi di Singapura mereka terpaksa menambak laut jika mereka berhasrat mendirikan tapak perumahan baru.

Di Israel bangsa Zionis berjaya memecahkan populasi bilangan penduduk Arab di sesuatu kawasan dan di Singapura pula keadaanya juga sama. Adakah Singapura mengambil modul yang sama dalam membangunkan negara mereka atau adakah modul kedua-dua negara juga sedang di rancang di Malaysia. Sama-sama kita fikirkan.

Apa yang saya tuliskan di sini berdasarkan kajian saya. Ke mana sahaja kita pergi kita boleh nampak masjid tersergam indah namun amat menyayat hati kerana jemaahnya amat berkurangan. Masjid ini dibina dimana ketika itu kawasan tersebut dipenuhi oleh masyarakat melayu beragama Islam. Pemaju yang bijak telah membangunkan kawasan tersebut sekaligus menyebabkan penghuni Melayu di kawasan tersebut berselerakan. Pembangunan yang tumbuh di tempat tersebut juga telah mengundang bangsa bukan melayu menghuninya. Populasi penduduk di kawasan ini juga telah berkurangan dan kuasa menetukan pemerintahan telah di ambil oleh masyarakat bukan beragama Islam.

Orang Melayu perlu menyedari akan perancangan orang tertentu kerana kita bakal mengemis di tanah sendiri. Allahyarham Dr. Burhanuddin Al-Helmi pernah mengatakan bahawa "Singapura akan menjadi Israel di Asia tengggara". Hitler juga pernah berkata "Jangan sesekali kamu bagi tanah kepada bangsa Yahudi kerana dengan bertapaknya mereka di tanah tersebut mereka bakal menjajah kamu "

0 comments:

Catat Ulasan